كيفية عمل مقابلة شخصية interview انترفيو من أجل الحصول على وظيفة؟ وكيف تسوق نفسك وتعرف الشركات بك؟

 كيف تقوم بمقابلة عمل أو مقابلة شخصية أو الانترفيو(interview) من أجل الحصول على وظيفة (jobs)ممتازة ؟ وكيف تسوق نفسك وتشهر نفسك لاصحاب الشركات والمصانع، وكيف تكسب احترام المسئول عن المقابلة الشخصية الخاصة بك؟ كل هذا من خلال خبرات خريجين متميزين فى مجال عملهم ، وأيضا نصائح أصحاب الشركات والمصانع من أجل الحصول على وظيفة.

 
كيفية-عمل-مقابلة-شخصية--interviewالانترفيو-من-أجل-الحصول-على-وظيفة -تسوق-نفسك-وتعرف-الشركات-بك؟




ملحوظة مهمة كل ما سوف تقرأة ليس كلام كتب أو كلام نظرى فقط ولكنه تجارب أخرين أكتسبوا هذه الخبرة بعد عدد كبير من السنين وبعد أكثر من 5 مقابلات عمل أو ما يزيد فرجاء أكمل الموضوع حتى النهاية حتى لا تقع فى أى خطاء فيما بعد.

 

ماذا سوف تستفيد بعد قراءة هذا الموضوع:

1- ما هى المقابلة الشخصية أو الانترفيو؟

2- كيف تستعد لمقابلة العمل؟

3- كيف تقوم بعمل مقابلة شخصية ناجحة؟

4- أزاى تسوق نفسك لأصحاب الشركات وتعرض عليهم الCV  بتاعك؟

 

اولا : ما هى المقابلة الشخصية أو التوظيف أو الانترفيو؟

 

الكثير منا بعد التخرج من الكلية أو من مراحل التعليم المختلفة يسعى الى الحصول على وظيفة كويسة ترضى احتياجاته الشخصية والأسرية ، وعلشان تشتغل فى وظيفة مهما كانت لازم تعمل مقابلة مع صاحب الشغل ويشوفك وتشوفة وتتكلموا شوية مع بعض عن الشغل أو ممكن يخليك تقابل واحد تانى بنسميه فى مجال الشغل العملى باسم الاتش ار(HR) ، واكيد كل واحد منكم بيأخذ ملاحظات عن الأخر.دى بقى اسمها المقابلة الشخصية أو مقابلة العمل  أو ما يسمى بالأنترفيو ، ده أبسط معنى ممكن يتقال عن مقابلة العمل. وظيفتنا بقا اننا نخليك تطلع كسبان من المقابلة دى وتحصل على الوظيفة.ايه رايك!!! تابعنا

 

ثانيا: كيف تستعد لمقابلة العمل؟


كيفية-عمل-مقابلة-شخصية--interviewالانترفيو-من-أجل-الحصول-على-وظيفة -تسوق-نفسك-وتعرف-الشركات-بك؟

 


لازم قبل ما تروح أى  مقابلة عمل أو انترفيو لازم تكون محدد المجال اللى أنت عاوز تشتغل فيه وحابب المجال ده علشان تقدر تقدم فيه حاجة جديده وتحس بقيمة نفسك.وصدقنى عن تجربة شخصية لن تستطيع أن تتميز فى مجال لا تحبه ، وعلى فكرة أنا مهندس كهرباء بعد مرور 5 سنوات من العمل فى مجالى اللى أنا مش لاقى نفسى فيه ! قررت أنى أشتغل فى المجال اللى بحبة وهو شغل الكمبيوتر لدرجة أنى حاليا بجلس قدام جهاز الكمبيوتر أكثر من حوالى 15 ساعة ولا أشعر بالملل نهائيا وفعلا لقيت نفسى فى المجال ده  وسوف أعطي له كل وقتى ومجهودى.ليه أنا ذكرت الموضوع ده؟ علشان متقعش فى نفس الخطاء اللى وقعت فيه تخيل لو كنت بشتغل فى المجال اللى أنا بحبه ده من 5 سنين كنت عملت ايه ، وفعلا انا ندمت وده فائدة موقع خبرات خريج علشان كده صممنا الموقع ده علشان ننقل لكم كل خبراتنا وتستفيدوا منها ومضيعوش وقت على الفاضى. .....نرجع تانى لموضوعنا

 

·        بعد اختيار المجال اللى هتشتغل فيه وأنت حابب العمل فيه لازم تعمل على تطوير نفسك فى المجال ده بمعنى لازم تتعلم كل شىء عنه ولازم تقرأ وتقرأ الكثير من الكتب فى مجالك لكى تصبح متميز بمعنى الكلمة وتطبق كل ما تقرأه على أرض الواقع.

 

·          لازم تكتب السيرة الذاتية الخاصة بك اللى من خلالها صاحب العمل بيعرف أنت مين من قبل ما يشوفك ويعرف مؤهلاتك ايه وعلى أساس كده بيتصل بك لحضور المقابلة الشخصية.أقرا كيفية كتابة سيرة ذاتية تقنع بها صاحب العمل. لاحظ أنت بيكون قدامك فى حوالى من (1- 1:30)دقيقة لكى تقنع صاحب العمل بك.

 

ثالثا : كيف تقوم بعمل مقابلة شخصية أو مقابلة عمل ناجحه؟

 

أذا كنت سوف تقوم بعمل مقابلة عمل أعلم أن السيرة الذاتية التى قمت بأرسالها الى الشركة قد وقع عليه الأختيار لتكون من ضمن المرشحين للحصول على الوظيفية.والمقابلة الشخصية هذه تمثل مرحلة مهمه جدا لكى تعزز موقفك فى الحصول على الوظيفة. لذلك حاول استغلالها بكل الطرق الصحيحة.

 

1)    أنواع مقابلات العمل / الانترفيو عند التقدم للحصول على وظيفة ؟


كيفية-عمل-مقابلة-شخصية--interviewالانترفيو-من-أجل-الحصول-على-وظيفة -تسوق-نفسك-وتعرف-الشركات-بك؟

 


-         مقابلة شخصية وجها لوجه مع شخص واحد:  وده النوع الشائع فى المقابلات الشخصية حيث تقوم بمقابلة شخص واحد فقط وجها لوجه ربما يكون هذا الشخص هو مدير الشركة أو رئيس القسم الخاص بك أو شخص من الموارد البشرية أو مندوب عن الشركة متخصص فى تقيم الموظفين.

 

-         مقابلة عمل مع لجنة أو مجموعة أشخاص : والنوع ده من المقابلات بيكون لشغل المناصب الكبيره فى الشركة زى مثلا رئيس تنفيذى للشركة أو مدير فرع للشركة أو رئيس قسم للشركة وهكذا.. وبيكون فيه مجموعة من أعضاء الشركة ربما يكون 3 او 4 أشخاص يقوموا بسماعك وتقيم ما تقدمه لهم  وتجيب على بعض الأسئلة الخاصة بهم. على ماأعتقد لما توصل للمرحلة دى هتكون أجريت أكثر من انترفيو وأخذت خبرة كافية تؤهلك للحصول على مثل هذة الوظائف.

 

-         مقابله هاتفية:  أغلب الشركات حاليا تقوم بمثل هذا النوع من المقابلات لضيق الوقت ولكثرة العدد المتقدم للوظيفه ولكن الغرض من هذه المقابله هو تقيم المتقدمين بشكل مبدى واستبعاد الضعفاء، وبعد كده بيستدعوك لعمل مقابلة شخصية. أذا حدثت معك هذه المقابلة كن واثق من نفسك وهادى جدا ، واذا كنت فى مكان لا تستطيع الكلام فيه تطلب من المتحدث معاودة الأتصال بك بعده فترة زمنيه مثلا 5 أو 10 دقايق  لأنك لاتسمعه بوضوح وتذكر له السبب.

 

 

2)    كيف تستعد أنت شخصيا لمقابلة العمل ؟

 

-         تقوم بعمل بحث عن الشركة التى قامت بالأتصال بك وتقرا عنها بعض المعلومات وتعرف ماذا تنتج وفى أى مجال تعمل.هذه المعلومات سوف تعطيك قدر كبير من الارتياح عند الدخول من بوابة الشركة ولن تصبح مضطرب أو مذهول، حاول تجميع أكبر قدر من المعلومات عن هذة الشركة.

-         عند الذهاب الى المقابلة الشخصية لازم تكون طابع السى فى(CV) الخاص بك ومعك جميع شهاداتك وخبراتك لانه فى بعض الأحيان يتم طلب هذه الأوراق مرة أخرى أثناء المقابلة الشخصية. والمناقشة فيما كتبته.

 

-         من حيث المظهر لازم تعرف أن أول انطباع بيتكون عنك فى المقابلة الشخصية بيكون من طريقة لبسك ومظهرك العام هذا بدون أن تتكلم ولو حتى كلمة واحده ، لذلك لابد أن تكون حسن المظهر يعنى تكون مظبت اللبس بتاعك كويس ولابس الحته اللى على الحبل ذى ما بيقولوا ههههههه... ده لأنك لو ربنا كرمك واتعينت فى الشغل بتكون أنت وجه الشركة فى أى مكان تذهب اليه ، ولازم تكون لابس لبس يليق بشخص مسئول و يدل على جديتك فى العمل.

    واذكر أن أحد الاصدقاء لنا لم يتم قبوله فى العمل بسبب طريقة قصة الشعر الخاصة به.   

 

-          لازم تكون دقيق فى المواعيد يعنى لو انطلب منك تكون موجود الساعة كذا لازم تكون هناك فى الميعاد المحدد لأن الالتزام بالمواعيد بيدل على الأحترام والجدية فى العمل.

 

3)    مرحلة المقابلة الشخصية/عمل كيف تقوم بها؟

 

اذا وصلت الى هذة المرحلة فاعلم أنك من ضمن المرشحين لهذة الوظيفة وأظن ان الوصول لهذة المرحلة أصبح سهل جدا، لذلك عليك عمل هذه الأشياء أثناء المقابلة الشخصية:

 

-         عند الدخول على المسئول الذى سوف يقوم بعمل الانترفيو معك لابد ان تلقى السلام عليه وتكون مبتسم الوجه.

-         عند جلوسك يجب أن تكون منتصب القامة  وممكن تنحنى قليلا الى الامام يعنى متكنش جالس باسترخاء شديد. ولازم تكون مرتاح فى الجلوس علشان تكون هادى الأعصاب .

-         اتكلم بصوت مسموع واتكلم باحترافية وممكن تستخدم بعض المصطلاحات اللى فى مجالك باللغة العربية والأنجليزية أيضا.

-         لازم تكون واثق من نفسك وهادى عند الحديث.لأن الموظف اللى بيسألك برده بيشوف ثباتك الأنفعالى وطريقة كلامك  وثقتك من كلامك.

-         لازم تكون متحمس للعمل فى هذه الشركة وحاول توضح لمسئول الشركة أنك شخص يعتمد عليه ومؤهل لشغل هذه الوظيفة عن طريق أنك بتتعلم بسرعة وبتذاكر أشياء تخص مجالك وهكذا.

-         لازم تكون محترف فى الرد على الأسئله، بمعنى متلفش وتدور حول السؤال حاول تجاوب اجابة مختصرة ومفيده.

-         خذ وقتك فى التفكير والأجابة على السؤال المطروح.

 

رابعا: كيف تسوق نفسك لأصحاب الشركات والمصانع للحصول على وظيفة وعرض الCV   بتاعك عليهم؟


 

كيفية-عمل-مقابلة-شخصية--interviewالانترفيو-من-أجل-الحصول-على-وظيفة -تسوق-نفسك-وتعرف-الشركات-بك؟


لا شك أنك عندك خبرات ومهارات متميزة بس ازاى الناس هتعرف ده وازاى أصحاب الشركات والمؤسسات هيعرفوك علشان يتصلوا بيك وتشتغل معاهم ،هنا يأتى دور تسويق نفسك للشركات دى ويعتبر ده أهم جزء فى الموضوع لأن من خلاله هتقدر تحصل على وظيفة.

 

يوجد عدد من الطرق تستطيع بها تسويق نفسك للشركات وهم:

 

1)    عن طريق الصحف والمجلات : حيث يوجد بعض الصحف التى تقوم بنشر الوظائف الفارغة ويتم كتابة تفاصيل الوظيفة وشروط التقدم لها ، فعليك بمتابعة هذه الصحف والاتصال بالارقام الموجوده فى الأعلان أو ارسال السيرة الذاتية الخاصة بك على الأيميل الالكترونى لهم.

 

2)    عن طريق زيارة المصانع والشركات : تقوم بتجميع أسماء الشركات والمصانع التى تختص فى مجالك وتقوم بكتابة عناوين هذه الشركات وتأخذ ال CV الخاص بك وتقوم بعمل زيارة لهذه الشركات وتترك السيرة الذاتية الخاصة بك لديهم ربما يحتاجون عدد من الموظفين ويلجأون الى من ترك سيرتة الذاتية قبل ذلك للاتصال بهم.

 

3)    الأشتراك فى شركات التوظيف الموجوده على الانترنت: تعتبر هذه الطريقة هى الأنجح فى ظل تطور التكنولوجيا والعلم حيث تقوم هذه المواقع بعرض سيرتك الذاتية على أصحاب الشركات والمصانعع وبتكون فرصتك فى الحصول على الوظيفة كبيرة.

 من أهم المواقع التى تقدم هذه الخدمة هو موقع بيت.كوم  ويعتبر هو الموقع الأكبر فى الشرق الأوسط الذى يعرض سيرتك الذاتية على أكثر من 50,000 شركة بشرط ان تكون مسجل فيه سيرتك الذاتية بشكل كامل.

لتسجيل سيرة الذاتية فى موقع بيت.كوم اضغط هنا.

 

تذكر لكى يقوم موقع بيت.كوم بعرض سيرتك الذاتية على أصحاب الشركات والمصانع تقوم بملء بياناتك فيه بشكل صحيح وبصورة مكتمله.

وفى النهاية وليست نهاية خبرتنا نرجوا أن نكون قد أجبنا عليكم فى أى استفسار،  ونرجوا أن تكون هذه المعلومات قد أفادتكم . ونرحب بأى تعليق  فلو عندك أى سؤال أو استفسار بخصوص شىء معين تفضل بكتابته فى التعليق وسوف نرد عليك بأسرع وقت .ولو عندك خبرة حابب تشاركها معانا نرجوا أيضا كتابتها فى التعليق ليستفيد الجميع.

وفى مقال أخر سوف يتم ذكر أكثر الأسئلة الشائعة التى تتم فى الانترفيو او مقابلة العمل والأجابة عليها وكيف ترد الرد المناسب عليها بحيث تكسب احترام مسئول الشركة وتحصل على الوظيفة.

التعليقات
0 التعليقات

0 التعليقات:

إرسال تعليق

 
© 2017 جميع حقوق النشر محفوظة لدى خبرات خريج | تصميم خبرات خريج| سياسة الخصوصية | من نحن؟ | انضم لفريق التدوين | اعلن فى الموقع |

Receive All Free Updates Via Facebook.